
zaterdag, december 20, 2003
Leslie Scott Photography and Tours is presenting a special workshop in early August 2004 to Kashmir with Ami Vitale, 2003 Best of Photojournalism "Magazine Photographer of the Year".
(Voor de snelle beslissers is er nog plaats in de workshop die Ami Vitale geeft in Rajasthan vanaf 31 januari. Nu voor de last-minute prijs van 3100 dollar.)
(Voor de snelle beslissers is er nog plaats in de workshop die Ami Vitale geeft in Rajasthan vanaf 31 januari. Nu voor de last-minute prijs van 3100 dollar.)
On February 15, 2003, the largest mass protest in history took place in cities around the world, manifesting against the then-looming war in Iraq. 2/15 not only documents rallies that took place from the U.S. and England to South Africa, South Korea, India and Iraq, but fully celebrates them in sharp and joyous color. It is undeniably compelling, no matter what one's views on the war, to view such large groups of people coming together for a common cause, and the creativity of the protests are a testament to human dedication. From a taxicab in Detroit spray-painted "NO WAR" to a Parisian union organizer dangling a cigarette from one hand and holding a sign in the other, the photos capture each rally's sense of place.
Some of the photos are irresistibly funny, such as the little old lady in New York wearing a "Fuck Your War" sticker on her coat or the soccer fan in Berlin running across the field with "STOP BUSH" scrawled across his back. Some photos provoke outrage, not because of their visual impact, but because of the story they tell, such as the scientists on Ross Island, Antarctica, who, despite management threatening them with the loss of their jobs, held a "Naked Demonstration," as they were also prohibited from wearing their cold weather gear.
(Volgens de organisatie van het project fotografeerde Ami Vitale die dag in India en Turkije. En het juiste antwoord is: Tel Aviv, Israël. Volgende keer beter opletten bij aardrijkskunde...)
Via Bas de Meijer

Some of the photos are irresistibly funny, such as the little old lady in New York wearing a "Fuck Your War" sticker on her coat or the soccer fan in Berlin running across the field with "STOP BUSH" scrawled across his back. Some photos provoke outrage, not because of their visual impact, but because of the story they tell, such as the scientists on Ross Island, Antarctica, who, despite management threatening them with the loss of their jobs, held a "Naked Demonstration," as they were also prohibited from wearing their cold weather gear.
(Volgens de organisatie van het project fotografeerde Ami Vitale die dag in India en Turkije. En het juiste antwoord is: Tel Aviv, Israël. Volgende keer beter opletten bij aardrijkskunde...)
Via Bas de Meijer


foto Mohammad Ali
French reporter Marc Epstein and photographer Jean-Paul Guilloteau appear in the district court in the southern city in Karachi, Pakistan, Saturday, Dec. 20, 2003. The court on Saturday denied bail to the two French journalists who have been charged with traveling without permission in southwestern Pakistan and could face years in prison if convicted.
Epstein and Guilloteau, a reporter and photographer working for the French L'Express magazine, were arrested Tuesday after visiting Quetta, near the Afghan border.
Naar aanleiding van de officiële Amalia-foto's:
Was er echt geen Nederlandse fotograaf (m/v) te vinden die deze foto's had kunnen maken, in de traditie van Paul Huf en Max Koot? De Nederlandse fotografie staat toch in dermate hoog aanzien dat men een ruime keus had binnen de landsgrenzen, zou je denken. Eén van de taken van het Koningshuis is toch de promotie van Nederlandse kunst, waaronder je de fotografie kan scharen (of desnoods onder "oude ambachten" waarvoor men steeds zoveel belangstelling toont).
Dus waarom niet iemand als Dana Lixenberg gevraagd, om eens een naam te noemen. (De getoonde foto's zijn ook niet bepaald van wereldschokkend niveau.)
Of zou men aan het Hof Nederlandse fotografen geheel vereenzelvigen met paparazzi die, zoals bekend, "moeten oprotten".
Was er echt geen Nederlandse fotograaf (m/v) te vinden die deze foto's had kunnen maken, in de traditie van Paul Huf en Max Koot? De Nederlandse fotografie staat toch in dermate hoog aanzien dat men een ruime keus had binnen de landsgrenzen, zou je denken. Eén van de taken van het Koningshuis is toch de promotie van Nederlandse kunst, waaronder je de fotografie kan scharen (of desnoods onder "oude ambachten" waarvoor men steeds zoveel belangstelling toont).
Dus waarom niet iemand als Dana Lixenberg gevraagd, om eens een naam te noemen. (De getoonde foto's zijn ook niet bepaald van wereldschokkend niveau.)
Of zou men aan het Hof Nederlandse fotografen geheel vereenzelvigen met paparazzi die, zoals bekend, "moeten oprotten".
vrijdag, december 19, 2003
Naar aanleiding van het overlijden van Eva Besnyö vrijdag 12 december j.l. heeft het Stedelijk Museum te Amsterdam een kleine presentatie gemaakt van werk van de fotografe uit de eigen collectie.
Besnyö stond aan de wieg van de fotografie-collectie van het Stedelijk. Het museum bezit thans zo’n 100 originele drukken van haar werk, waaruit een kleine selectie is gemaakt voor de huidige presentatie.
Bedenk wel dat het Stedelijk per 1 januari sluit, dus wees snel.
Besnyö stond aan de wieg van de fotografie-collectie van het Stedelijk. Het museum bezit thans zo’n 100 originele drukken van haar werk, waaruit een kleine selectie is gemaakt voor de huidige presentatie.
Bedenk wel dat het Stedelijk per 1 januari sluit, dus wees snel.
The prosecutor's office on Friday appealed the acquittal of three photographers who had been accused of invasion of privacy for taking pictures at the scene of the crash that killed Princess Diana. Diana's boyfriend, Dodi Fayed, also was killed in the 1997 crash in Paris. His father, Mohammed al Fayed, already has lodged an appeal.
The three men, whose photos were confiscated, were among photographers who pursued the car carrying Diana and Fayed on Aug. 31, 1997, and took photos after it slammed into the pillar inside a traffic tunnel. The photographers, Jacques Langevin, Christian Martinez, and Fabrice Chassery, were acquitted Nov. 28 of invading the privacy of Dodi Fayed.
In acquitting the three photographers, the court brushed aside the notion that the inside of a car is a private space. It said such an argument does not take into account "the case of a person in a vehicle on a public road who can be seen by passers-by and motorists." The court also said the couple knew they would be photographed when leaving the Ritz Hotel.
Bron: AP.
The three men, whose photos were confiscated, were among photographers who pursued the car carrying Diana and Fayed on Aug. 31, 1997, and took photos after it slammed into the pillar inside a traffic tunnel. The photographers, Jacques Langevin, Christian Martinez, and Fabrice Chassery, were acquitted Nov. 28 of invading the privacy of Dodi Fayed.
In acquitting the three photographers, the court brushed aside the notion that the inside of a car is a private space. It said such an argument does not take into account "the case of a person in a vehicle on a public road who can be seen by passers-by and motorists." The court also said the couple knew they would be photographed when leaving the Ritz Hotel.
Bron: AP.
De Rijksvoorlichtingdienst verspreidde vrijdag vier nieuwe foto's van prinses Amalia, afwisselend van de baby alleen, de baby met de ouders en de baby met Koningin Beatrix.
De foto's zijn gemaakt door de Argentijnse Graciela Rossetto, een vriendin van het paar. Zij maakte destijds ook de officiële verlovingsfoto van het stel. Er zijn geen foto's van Amalia ter beschikking gesteld waarop ze afgebeeld staat met de ouders van Máxima.
De foto's zijn ook op de internetsite van de NOS te bekijken.
De foto's zijn gemaakt door de Argentijnse Graciela Rossetto, een vriendin van het paar. Zij maakte destijds ook de officiële verlovingsfoto van het stel. Er zijn geen foto's van Amalia ter beschikking gesteld waarop ze afgebeeld staat met de ouders van Máxima.
De foto's zijn ook op de internetsite van de NOS te bekijken.

De Iraakse krant Al-Mutamar, die donderdag bovenstaande foto van Saddam Hussein in gevangenschap afdrukte, is erg gewild bij de inwoners van Bagdad. De foto toont de beroemde gevangene samen met Ahmad Chalabi, een lid van de Iraakse regeringsraad. Chalabi bracht eerder deze week een bezoek aan de gevangen Hussein en is eigenaar van de krant die de foto afdrukte. Hij maakte deel uit van een delegatie die Saddam Hussein mocht bezoeken om hem te identificeren.
Chalabi, die Irak na de val van de monarchie in 1958 ontvluchtte, is uitgesproken voorstander van de doodstraf voor zijn aartsvijand Saddam Hussein.
De krant was in recordtijd uitverkocht.
Ook Joods.nl besteedt deze week uitgebreid aandacht aan het overlijden van fotografe Eva Besnyö.
Een citaat van Eva Besnyö: "Als ik met een camera loop zie ik dingen. Met een boodschappentas loop ik aan alles voorbij."
Een citaat van Eva Besnyö: "Als ik met een camera loop zie ik dingen. Met een boodschappentas loop ik aan alles voorbij."

A Palestinian gunman takes cover during clashes with Israeli soldiers. foto Jerry Lampen
Jerry Lampen is de afgelopen drie weken in de Gaza-strook geweest om de gewelddadige aanvaringen tussen Palestijnen en Israelische soldaten vast te leggen. Nog net op tijd om een selectie voor de Zilveren Camera en World Press Photo samen te stellen, hard nieuws zoals het niet vaak door Nederlandse fotografen wordt vastgelegd.

foto Jerry Lampen
donderdag, december 18, 2003

foto Jan Bauer
Los Angeles Times staff photographer Don Bartletti and Christina Rau (wife of German President Johannes Rau) pose with Bartletti's picture that won the international UNICEF photography competition in Berlin on Thursday, Dec. 18, 2003. Bartletti's winning photo shows a boy from Honduras on top of a cargo train on his way into the USA.
The trick to great photography does not lie in a camera. It is the man or woman behind the camera that is responsible for taking pictures that stir up emotions. The camera is just a tool. Good photography like everything else requires a lot of hard work, time, patience and even facing up to disappointment. It requires an element of talent and intuitiveness coupled with some training to be able to recognise a good photo opportunity.
My primary gear is a Nikon F100 film SLR camera. My preference is still film-based SLR photography. I grew up with it. I have been using film for 30 years now. It has become kind of a habit. Also, I think film-based photography has an edge. In film, you can make larger enlargements. Film gives a more superior image.
You know instinctively that there are people who are just very special. They have faces that 'speak' and we have to recognise it and ask the person for permission to take his picture. It is important to establish a certain level of trust with the subject. You have to be very respectful and wait for the person to become comfortable enough to relax.
Steve McCurry, deze week in Singapore.
My primary gear is a Nikon F100 film SLR camera. My preference is still film-based SLR photography. I grew up with it. I have been using film for 30 years now. It has become kind of a habit. Also, I think film-based photography has an edge. In film, you can make larger enlargements. Film gives a more superior image.
You know instinctively that there are people who are just very special. They have faces that 'speak' and we have to recognise it and ask the person for permission to take his picture. It is important to establish a certain level of trust with the subject. You have to be very respectful and wait for the person to become comfortable enough to relax.
Steve McCurry, deze week in Singapore.
Groot-Brittannië begint 6 januari een gerechtelijk onderzoek naar de omstandigheden waaronder prinses Diana en haar vriend Dodi Fayed in 1997 in Parijs door een autoongeluk omkwamen. Dat heeft de lijkschouwer van de koninklijke familie, Michael Burgess, donderdag gezegd, zo berichtte de Britse omroep BBC.
Het onderzoek, dat door Burgess wordt geleid, richt zich vooral naar de omstandigheden waaronder Diana (36) en Fayed (42) om het leven zijn gekomen. De auto waarin ze in augustus 1997 zaten botste met hoge snelheid tegen een tunnelpilaar, terwijl persfotografen de wagen achtervolgden.
Bron: Nu.nl.
Het onderzoek, dat door Burgess wordt geleid, richt zich vooral naar de omstandigheden waaronder Diana (36) en Fayed (42) om het leven zijn gekomen. De auto waarin ze in augustus 1997 zaten botste met hoge snelheid tegen een tunnelpilaar, terwijl persfotografen de wagen achtervolgden.
Bron: Nu.nl.
Uit het Britse dagblad The Guardian:
The press watchdog has warned editors they must make it clear to readers when a photograph has been altered in any way after a Luton newspaper mocked up a picture of a prostitute standing on a street corner.
The PCC upheld a complaint that a photograph in Luton on Sunday accompanying an article headlined "Vice girls move into High Town" on October 12 had been "altered in a misleading fashion".
Lees verder in The Guardian.
The press watchdog has warned editors they must make it clear to readers when a photograph has been altered in any way after a Luton newspaper mocked up a picture of a prostitute standing on a street corner.
The PCC upheld a complaint that a photograph in Luton on Sunday accompanying an article headlined "Vice girls move into High Town" on October 12 had been "altered in a misleading fashion".
Lees verder in The Guardian.
December 2004 studeert een nieuwe lichting af aan de Fotoacademie Amsterdam. Ter gelegenheid daarvan exposeren de 17 eindexamenkandidaten vanaf vandaag hun werk in Hotel Arena, Amsterdam. Tot en met 6 januari is hun expositie KLIK kosteloos te bekijken.
The Associated Press has named news photographer and photo editor Santiago Lyon as its director of photography. The appointment was announced Tuesday by Kathleen Carroll, AP senior vice president. Carroll also named Michael Feldman and J. David Ake, both senior photo managers in New York, as deputy directors of photography.
Lyon succeeds Vin Alabiso, an AP vice president who was appointed director of global business development/photos in August. "Santiago is a well-respected photojournalist with a very collaborative, clear-eyed leadership style," Carroll said. "He and Ake and Feldman have a rich body of experience and they share a belief in the teamwork that helps AP's terrific photojournalists do their very best work."
Lyon, 37, has been a news photographer and manager for 19 years. He joined AP in 1991 in Cairo, Egypt, after working for United Press International and Reuters. He has covered stories in Mexico, Central and South America, the 1991 Gulf War, Croatia, Bosnia, Albania, Kosovo, Israel, Palestine, Libya, Syria, Iraq, Somalia, Rwanda, Yemen, Sri Lanka and Afghanistan. In 1995, while on assignment in Sarajevo, he was wounded by mortar shrapnel.
Lyon succeeds Vin Alabiso, an AP vice president who was appointed director of global business development/photos in August. "Santiago is a well-respected photojournalist with a very collaborative, clear-eyed leadership style," Carroll said. "He and Ake and Feldman have a rich body of experience and they share a belief in the teamwork that helps AP's terrific photojournalists do their very best work."
Lyon, 37, has been a news photographer and manager for 19 years. He joined AP in 1991 in Cairo, Egypt, after working for United Press International and Reuters. He has covered stories in Mexico, Central and South America, the 1991 Gulf War, Croatia, Bosnia, Albania, Kosovo, Israel, Palestine, Libya, Syria, Iraq, Somalia, Rwanda, Yemen, Sri Lanka and Afghanistan. In 1995, while on assignment in Sarajevo, he was wounded by mortar shrapnel.

Michiel Munneke, managing director of the World Press Photo Foundation, pointing at Ami Vitale's winning photos of the Gujarat riots at the exhibition in Mumbai (India), yesterday.
Meer nieuws over James Nachtwey:
Zijn collega Chris Anderson sprak hem 18 uur na de granaataanslag toen Nachtwey onder invloed van zware pijnstillers in het ziekenhuis in Bagdad lag. Hij is door granaatscherven gewond geraakt aan zijn armen, benen en heup, maar niet zo ernstig dat er blijvende schade zal zijn. Wel zal het herstel zo'n drie maanden in beslag nemen. Nachtwey had (tegen zijn gewoonte in) tijdens het ongeluk wel zijn helm op en zijn schervenvest aan.
Nachtwey is inmiddels in Duitsland geopereerd en zou al deze week kunnen terugkeren naar zijn woonplaats New York.
Anderson voorspelt dat, als de huidige gevaarlijke situatie voortduurt, westerse fotografen zich zullen terugtrekken uit Irak en dat plaatselijke Irakese fotografen het fotojournalistieke werk moeten overnemen.
Zijn collega Chris Anderson sprak hem 18 uur na de granaataanslag toen Nachtwey onder invloed van zware pijnstillers in het ziekenhuis in Bagdad lag. Hij is door granaatscherven gewond geraakt aan zijn armen, benen en heup, maar niet zo ernstig dat er blijvende schade zal zijn. Wel zal het herstel zo'n drie maanden in beslag nemen. Nachtwey had (tegen zijn gewoonte in) tijdens het ongeluk wel zijn helm op en zijn schervenvest aan.
Nachtwey is inmiddels in Duitsland geopereerd en zou al deze week kunnen terugkeren naar zijn woonplaats New York.
Anderson voorspelt dat, als de huidige gevaarlijke situatie voortduurt, westerse fotografen zich zullen terugtrekken uit Irak en dat plaatselijke Irakese fotografen het fotojournalistieke werk moeten overnemen.
woensdag, december 17, 2003
NBC Nightly News reported that though Nachtwey was wounded, he was still taking photos throughout the ordeal.
(Zijn rechter wijsvinger zat er nog aan, dus waarom niet?)
(Zijn rechter wijsvinger zat er nog aan, dus waarom niet?)
Duitse persfotografen zijn al helemaal in "Weihnachtsstimmung":
foto Robert Michael

foto Robert Michael
Het mislukte gemeentelijke fotoverbod voor het koninklijk landgoed De Horsten heeft Wassenaar 25.000 euro aan juridische bijstand gekost. Dit tot groot ongenoegen van een meerderheid van de raad. Het door de eigenaar af te kondigen fotoverbod in de directe omgeving van de villa is nog niet ingegaan.
De gemeente Wassenaar stelde eind juni een fotoverbod in rond villa De Eikenhorst, waar prins Willem-Alexander en prinses Máxima toen net naartoe waren verhuisd. Het verbod werd ingesteld mede op verzoek van het Koninklijk Huis en de beveiligingsdienst. De angst was vooral dat fotografen van roddelbladen de privacy van het kroonprinselijk paar zouden aantasten. Een maand later, tijdens een kort geding dat was aangespannen door de Nederlandse Vereniging van Journalisten, verwees rechter R. Paris het fotoverbod zonder veel omhaal naar de prullenbak. Het gemeentelijke fotoverbod was naar zijn oordeel een te grote aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Ook vond Paris dat de gemeente Wassenaar eerst een aantal andere mogelijkheden had moeten proberen. Bij het opstellen van de verordening is advies ingewonnen bij het prestigieuze advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. De aan dit kantoor verbonden advocaat Jan de Vries Robbé verdedigde tijdens het verloren kort geding het standpunt van de gemeente. Hoewel burgemeester Van den Muijsenberg direct na het verloren geding aankondigde in hoger beroep te gaan, zag de gemeente daar uiteindelijk van af, omdat het kansloos zou zijn. Voor de adviezen en het kort geding heeft het advocatenkantoor een rekening gezonden van 25.000 euro. Daarnaast heeft de gemeente ook nog interne kosten gemaakt via de ambtenaren die de gemeentelijke verordening hebben voorbereid.
In september werd aangekondigd dat het verbod op het maken van foto's zou worden opgenomen in de toegangsregels voor De Horsten, naast het al bestaande verbod om er met honden te wandelen of er te fietsen. De Amsterdamse advocaat prof. H. Loonstein wees in juli al op deze mogelijkheid. De toegangsregels zijn een zaak van prinses Juliana, de eigenaresse van De Horsten. Ze is echter zelf niet meer in staat om dit te doen.
Bron: Haagsche Courant.
De gemeente Wassenaar stelde eind juni een fotoverbod in rond villa De Eikenhorst, waar prins Willem-Alexander en prinses Máxima toen net naartoe waren verhuisd. Het verbod werd ingesteld mede op verzoek van het Koninklijk Huis en de beveiligingsdienst. De angst was vooral dat fotografen van roddelbladen de privacy van het kroonprinselijk paar zouden aantasten. Een maand later, tijdens een kort geding dat was aangespannen door de Nederlandse Vereniging van Journalisten, verwees rechter R. Paris het fotoverbod zonder veel omhaal naar de prullenbak. Het gemeentelijke fotoverbod was naar zijn oordeel een te grote aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Ook vond Paris dat de gemeente Wassenaar eerst een aantal andere mogelijkheden had moeten proberen. Bij het opstellen van de verordening is advies ingewonnen bij het prestigieuze advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. De aan dit kantoor verbonden advocaat Jan de Vries Robbé verdedigde tijdens het verloren kort geding het standpunt van de gemeente. Hoewel burgemeester Van den Muijsenberg direct na het verloren geding aankondigde in hoger beroep te gaan, zag de gemeente daar uiteindelijk van af, omdat het kansloos zou zijn. Voor de adviezen en het kort geding heeft het advocatenkantoor een rekening gezonden van 25.000 euro. Daarnaast heeft de gemeente ook nog interne kosten gemaakt via de ambtenaren die de gemeentelijke verordening hebben voorbereid.
In september werd aangekondigd dat het verbod op het maken van foto's zou worden opgenomen in de toegangsregels voor De Horsten, naast het al bestaande verbod om er met honden te wandelen of er te fietsen. De Amsterdamse advocaat prof. H. Loonstein wees in juli al op deze mogelijkheid. De toegangsregels zijn een zaak van prinses Juliana, de eigenaresse van De Horsten. Ze is echter zelf niet meer in staat om dit te doen.
Bron: Haagsche Courant.
World Press Photo-bobo Michiel Munneke is in Mumbai (India) om de reizende tentoonstelling van 2003 aldaar in te richten.
Vandaag merkt journaliste Georgina Maddox van ExpressIndia daarover op:
The interesting point to note is that even though there have been over 100 entries by Indian photographers, none have won any prizes. Even the winning photographs of the Gujarat carnage are by Ami Vitale, a photographer from the USA.
"‘I guess the competition is too tough,’’ says Munneke with a shrug and a smile. ‘‘It may have had a different perspective if an Indian photographer got selected, but I really like these photographs as well,’’ he adds, indicating some very strong colour stills of burnt faces and fire fighters in Gujarat.
Vandaag merkt journaliste Georgina Maddox van ExpressIndia daarover op:
The interesting point to note is that even though there have been over 100 entries by Indian photographers, none have won any prizes. Even the winning photographs of the Gujarat carnage are by Ami Vitale, a photographer from the USA.
"‘I guess the competition is too tough,’’ says Munneke with a shrug and a smile. ‘‘It may have had a different perspective if an Indian photographer got selected, but I really like these photographs as well,’’ he adds, indicating some very strong colour stills of burnt faces and fire fighters in Gujarat.
dinsdag, december 16, 2003
Digital prints suffer from what I call the "Jurassic Park Syndrome"-- every aspect and every part of the image can be changed and manipulated; nothing about the image remains sacred and the viewer is left wondering how much of it is real. To the public, the image is often suspect no matter how many disclaimers the photographer issues. This is one reason why digital prints often use proprietary names which carefully avoid the word "digital". There is simply a veracity and believability conveyed through the use of conventional photographic materials which cannot be achieved through digital printing.
Significantly, actual photographic image quality can also suffer with the scanning and/or digitizing process. In the digitalization of a photographic image, there is often times a substitution of digital sharpening effects for true resolution within the original photograph, especially when the original film is a highly detailed 8"x10" transparency. There can also be a loss of smoothness of tone and an interjection of peculiar colors and spurious artifacts not seen in nature or in conventional photographic materials -- all of which can contribute to an aura of artificiality in digital prints.
Christopher Burkett
Significantly, actual photographic image quality can also suffer with the scanning and/or digitizing process. In the digitalization of a photographic image, there is often times a substitution of digital sharpening effects for true resolution within the original photograph, especially when the original film is a highly detailed 8"x10" transparency. There can also be a loss of smoothness of tone and an interjection of peculiar colors and spurious artifacts not seen in nature or in conventional photographic materials -- all of which can contribute to an aura of artificiality in digital prints.
Christopher Burkett
With most digital cameras in the consumer range, say, 3 megapixels or lower, the camera can't capture enough information on its own to make a big print. The image would not scale; there would not be enough pixels to fill the larger printing space, and the image would break up, or pixelate.
Film will not disappear. There is still a very, very large audience that just won't do that kind of stuff [digital imaging], and film continues to play important role where time is not a serious factor.
Richard LoPinto, vice president for SLR camera systems at Nikon Inc.
Film will not disappear. There is still a very, very large audience that just won't do that kind of stuff [digital imaging], and film continues to play important role where time is not a serious factor.
Richard LoPinto, vice president for SLR camera systems at Nikon Inc.
Calvin Hall, maker van de onlangs bekroonde "krantenfoto van het jaar 2003", toonde zich vanmorgen in een e-mail verbaasd over het nieuws dat zijn foto uitverkozen was. Van de organisatie die de wedstrijd organiseerde had hij taal noch teken vernomen.
James Beverly, één van de twee soldaten die bij James Nachtwey en Michael Weisskopf in de Humvee zaten toen die werd aangevallen, heeft verklaard dat Weisskopf dacht dat het een steen was die in het voertuig geworpen werd.
Beverly, die zelf door scherven gewond raakte aan zijn gezicht, rechterknie en rechterhand en bovendien twee tanden moet missen, verklaarde: "We dachten dat het een steen was. Weisskopf reikte er met zijn hand naar en toen ontplofte de steen die een granaat bleek."
Het heroïsche verhaal dat Weisskopf bewust de granaat oppakte, en hem (volgens sommigen) zelfs wegwierp om de levens van de andere passagiers te redden, is dus zwaar overtrokken. Hij reikte voorovergebogen met zijn hand naar het onbekende voorwerp op de bodem van de Humvee, en raakte zodoende het zwaarst gewond van de vier inzittenden. Weisskopf verloor zijn hand en heeft scherfwonden in de borst.
Na de explosie ontstond een vuurgevecht, waarbij geen van de vier verder gewond raakte. Alle vier inzittenden zijn inmiddels overgebracht naar het Amerikaanse militaire ziekenhuis in Landstuhl, Duitsland.
Beverly, die zelf door scherven gewond raakte aan zijn gezicht, rechterknie en rechterhand en bovendien twee tanden moet missen, verklaarde: "We dachten dat het een steen was. Weisskopf reikte er met zijn hand naar en toen ontplofte de steen die een granaat bleek."
Het heroïsche verhaal dat Weisskopf bewust de granaat oppakte, en hem (volgens sommigen) zelfs wegwierp om de levens van de andere passagiers te redden, is dus zwaar overtrokken. Hij reikte voorovergebogen met zijn hand naar het onbekende voorwerp op de bodem van de Humvee, en raakte zodoende het zwaarst gewond van de vier inzittenden. Weisskopf verloor zijn hand en heeft scherfwonden in de borst.
Na de explosie ontstond een vuurgevecht, waarbij geen van de vier verder gewond raakte. Alle vier inzittenden zijn inmiddels overgebracht naar het Amerikaanse militaire ziekenhuis in Landstuhl, Duitsland.

Emily Craddock, foto Greenpeace
In een rivier in het Braziliaanse regenwoud is het lichaam gevonden van een Britse activiste van Greenpeace. De 27-jarige Emily Craddock was drie dagen daarvoor als vermist opgegeven. Dat heeft de Britse omroep BBC maandag gemeld.
Reisgenoten zagen Craddock vrijdagavond voor het laatst, aan boord van het schip Arctic Sunrise van Greenpeace, waarop zij radio-operator was. Zaterdag begon een zoekactie met behulp van onder meer een helikopter en een Cessna-vliegtuigje. Haar lichaam werd maandag gevonden vlakbij de plaats waar het schip voer toen zij verdween. De oorzaak van haar dood wordt onderzocht.
De milieu-organisatie voert met de Arctic Sunrise in Brazilië actie voor behoud van het regenwoud en tegen illegale houtkap. Zij riep onlangs de Braziliaanse regering op een beschermd natuurgebied te creëren in het noorden van het land.
Bron: ANP.
maandag, december 15, 2003
Toch leuk dat een artikeltje van mij leidde tot een item op VARA-tv met Guus Dubbelman en Klaas-Jan van der Weij, in dit geval over de beperkingen die aan sportfotografen worden opgelegd bij voetbalwedstrijden. Zij worden steeds verder van het veld gedrukt, achter reclameborden en -doeken. Een gevolg van de oprukkende commercie.
Kijk de uitzending terug in WindowsMedia (breedband/smalband) of Realplayer (breedband/smalband).
Kijk de uitzending terug in WindowsMedia (breedband/smalband) of Realplayer (breedband/smalband).
FILM AIN’T DEAD
Canon will upgrade present 35mm film SLR line when necessary, Nikon is planning a high level camera, and Minolta has at least two new 35mm film SLRs coming. Camera manufacturers predict 35mm film SLR sales will level out in 2004. (Voor de Nederlandse lezer: de verkoop van analoge spiegelreflexcamera's zal stabiel blijven.)
Fuji explains that while snapshooters and sports photographers will undoubtedly go solely digital, pictorial and portrait photographers, and others addicted to film, would stay that way. (Dus film blijft gewoon bestaan, ondanks het voortdurende geblaat van digitaal-fanaten.)
NIKON LOYAL TO APS SIZE DIGITAL CAMERA SENSORS
A high-level Nikon exec says only APS size sensors will be used in all digital Nikons, amateur and professional. Research on 24x36mm sensors would go on but a product is not forthcoming in their plans. He said sensor size would not make the difference in picture quality. However, Nikon’s digital camera plans envision a broad field of different types of digital SLRs based on the needs of the photographer—advanced amateurs, beginners, photographers requiring high operational speed, and those needing highest resolution. In terms of future megapixels, Nikon foresees the next jump from 6 megapixels will be to over 8, with non-SLRs using 3.2. Nikon will probably have a special line of small, light lenses specifically designed to cover the APS digital format.
CANON GOES 24x36 SENSOR FOR PRO SLRS, APS FOR AMATEUR
Canon identified better saturation, greater ISO range, easier use of wide-angle lenses, and less noise as some of the reasons for preferring 24x36mm CMOS sensors for pro cameras. Canon predicted the cost of such sensors might drop slightly, but would remain sufficiently high to put them out of amateur range, where APS-size sensors would continue to rule. Aside from some special wide-angle lenses, Canon doesn’t expect to field an entire range of APS-dedicated lenses. Instead, Canon thinks digital camera owners will continue to use the standard array of Canon lenses, present and future.
Bron: Popular Photography
Op basis van deze informatie is de volgende conclusie gerechtvaardigd: De grote digitale hype is voorbij, de hysterie bedaart, en digitale en analoge fotografie zullen rustig naast elkaar bestaan. (Finally people are coming back to their senses, not sensors.)
Vanavond in Vara Laat:
Ontgoochelde sportfotografen
23.10-23.50 Ned.3
Ontgoochelde sportfotografen
23.10-23.50 Ned.3
Een bericht van NOS Teletekst-pagina 120:
Nederlanders zijn nog altijd niet gewend aan de euro. Zo'n 68% rekent winkelprijzen om in guldens. In de hele EU is dat gemiddeld 54%, meldt Eurostat.
Arme Portugezen, Spanjaarden, Belgen en Grieken... Meer dan de helft van hen rekent de euro om in guldens! Dat is pas echt omslachtig!
Nederlanders zijn nog altijd niet gewend aan de euro. Zo'n 68% rekent winkelprijzen om in guldens. In de hele EU is dat gemiddeld 54%, meldt Eurostat.
Arme Portugezen, Spanjaarden, Belgen en Grieken... Meer dan de helft van hen rekent de euro om in guldens! Dat is pas echt omslachtig!
Wie was toch die man die elke zondag in je vlees kwam snijden?
foto US Army Handout

foto US Army Handout
zondag, december 14, 2003
In Trouw een artikel over/interview met de Noorse journaliste Asne Seierstad:
In een moskee werd ze een ruimte binnengeduwd waar een meisje werd afgelegd en gewassen. ,,Ze had het gezicht van een pop. Ze vroegen me om foto's van haar te maken, zodat de wereld het zou weten.'' Dat deed ze, respectvol en gewetensvol. Die stuurde ze naar haar krant, de Aftenposten, met het verhaal dat ze direct na terugkeer in haar hotelkamer in Bagdad schreef. Ze wist dat foto's van lijken, hoe verstild en mooi ook, voor de meeste kranten taboe zijn, zegt ze, maar stuurde ze toch om haar emotie en ervaring met iemand te kunnen delen. Maar ze kreeg een korte e-mail terug, dat de foto niet gebruikt kon worden, ,,en dat ik dat had kunnen weten''. De teleurstelling over het gebrek aan invoeling aan de andere kant van de wereld is ook nu nog van haar gezicht te lezen.
Lees meer over Asne Seierstad in Een harnas tegen emotie en angst.
In een moskee werd ze een ruimte binnengeduwd waar een meisje werd afgelegd en gewassen. ,,Ze had het gezicht van een pop. Ze vroegen me om foto's van haar te maken, zodat de wereld het zou weten.'' Dat deed ze, respectvol en gewetensvol. Die stuurde ze naar haar krant, de Aftenposten, met het verhaal dat ze direct na terugkeer in haar hotelkamer in Bagdad schreef. Ze wist dat foto's van lijken, hoe verstild en mooi ook, voor de meeste kranten taboe zijn, zegt ze, maar stuurde ze toch om haar emotie en ervaring met iemand te kunnen delen. Maar ze kreeg een korte e-mail terug, dat de foto niet gebruikt kon worden, ,,en dat ik dat had kunnen weten''. De teleurstelling over het gebrek aan invoeling aan de andere kant van de wereld is ook nu nog van haar gezicht te lezen.
Lees meer over Asne Seierstad in Een harnas tegen emotie en angst.
In het Volkskrant Magazine werd Jort Kelder geïnterviewd:
'Dat hele mediacircus met Georgina (Verbaan) heb ik niet opgezocht.'
Nee?
'Je denkt dat ik met haar ga zoenen om in roddelbladen te komen? Denk je dat dat lekker is? Nee dus. Ik kende haar en haar wereld niet eens, totdat ze in de Marokkaanse woestijn als co-pilote in mijn Quote Challenge-auto stapte. Ze bleek een exotisch snoepje — ja, schrijf maar op. Leuk hoor, maar ik kreeg er de Story en Privé bij.'
Toen stond de hele redactie op z'n achterste poten.
'Dat ik tongzoenend op de cover van de Story ging, vonden ze niet zo, nee.'
De goede naam van het bijtertje werd bezoedeld.
'Ik kan wel zeggen: sorry, maar hoezo? Vanavond eet ik weer in de Supperclub en is er buiten mijn weten om een fotograaf met een zielige verklikkermentaliteit aanwezig. Dan kunnen mijn redactieleden wel heel boos worden, maar dan moeten ze contractueel met me afspreken: Kelder zal geen beroemde meisjes zoenen.'
'Dat hele mediacircus met Georgina (Verbaan) heb ik niet opgezocht.'
Nee?
'Je denkt dat ik met haar ga zoenen om in roddelbladen te komen? Denk je dat dat lekker is? Nee dus. Ik kende haar en haar wereld niet eens, totdat ze in de Marokkaanse woestijn als co-pilote in mijn Quote Challenge-auto stapte. Ze bleek een exotisch snoepje — ja, schrijf maar op. Leuk hoor, maar ik kreeg er de Story en Privé bij.'
Toen stond de hele redactie op z'n achterste poten.
'Dat ik tongzoenend op de cover van de Story ging, vonden ze niet zo, nee.'
De goede naam van het bijtertje werd bezoedeld.
'Ik kan wel zeggen: sorry, maar hoezo? Vanavond eet ik weer in de Supperclub en is er buiten mijn weten om een fotograaf met een zielige verklikkermentaliteit aanwezig. Dan kunnen mijn redactieleden wel heel boos worden, maar dan moeten ze contractueel met me afspreken: Kelder zal geen beroemde meisjes zoenen.'

A night raid in Tikrit. foto Mauricio Lima
U.S. forces captured a number of wanted Iraqis in Tikrit, including former Iraqi leader Saddam Hussein, U.S. officials say. British Prime Minister Tony Blair confirmed that Saddam Hussein had been arrested.
Bron: CNN.
Een royale necrologie van Eva Besnyö verscheen in De Gelderlander (registratie vereist) onder de titel Fotografe verwijderde de vodden voor haar lens.
foto Cindy Marler

foto Cindy Marler